Po každé aktualizaci výkazů jako je rozvaha, výkazu zisku a ztráty, výkaz peněžních toků a pod. doporučujeme provést kontrolu správnosti číselných hodnot ve výkazu!
UPOZORNĚNÍ:
Doporučujeme těmto kontrolám věnovat zvýšenou pozornost! Program sám automaticky nezajistí správnost hodnot výkazu, je nutno výkaz správně definovat.
I skutečnost, že výkazy - rozvaha a výkaz zisku a ztráty např. v měsíci lednu vykazovaly po aktualizaci správné hodnoty, neznamená, že tomu musí být i v následujících měsících. Např. přidáte nový rozvahový účet, ale nezařadíte jej do definice rozvahy -> rozvaha bude chybně. Ještě "zákeřnější" je případ, kdy účet sice v číselníku účtů v lednu existoval, ale měl nulový zůstatek, takže se jeho nezařazení do definice rozvahy v lednu neprojevilo, ale chyba nastane v měsíci, kdy jeho zůstatek bude nenulový.
Nebo dojde k tomu, že v účetním deníku zaúčtujete bilančně nevyrovnaný doklad a nebude souhlasit výsledek hospodaření v rozvaze na výsledovku, i když oba výkazy budou nadefinovány správně. Se stejným důsledkem se setkáte i v případě, že zaúčtujete doklad, jehož některé řádky mají datum případu spadajícího do zvoleného intervalu měsíců a jiné řádky dokladu mají datum případu spadajícího mimo zvolený interval měsíců.
U rozvahy a výkazu zisku a ztráty je nutno zkontrolovat zejména výsledek hospodaření běžného účetního období, u výkazu peněžních toků stav hotovosti na konci období, u výkazů změn vlastního kapitálu vlastní kapitál celkem a pod.
Nesprávný výsledek ve výkazech může vzniknout buď tím, že jsou chybně podklady z účetního deníku nebo ve vlastní definici výkazů. Proto je nutno zkontrolovat výsledek hospodaření v účetnictví (skupiny stavů, viz dále) a pokud je tento v pořádku, porovnat jej na výsledek hospodaření v rozvaze a výkazu zisku a ztráty. U výkazu peněžních toků následně zkontrolovat stav hotovosti ke konci období na rozvahu apod.
V následujícím přehledu jsou uvedeny nejčastější chyby, které mají za důsledek chybné výkazy (rozvaha a výkaz zisku a ztráty):
Zdroj chyby | Důvod chyby | |||
Účetní podklady | Chybné metody účtování | |||
Doklady ve fázi Pořízeno | ||||
Doklady v nesprávném stavu Počáteční stav, Běžný a Koncový stav | ||||
Bilanční nevyrovnanost |
Z hlediska povahy účtů bilanční vs. podrozvahové | |||
Časové hledisko |
Datum případu na řádcích dokladu | |||
Období stavu na řádcích dokladu | ||||
Definice výkazů |
Chybné zařazení účtu na řádek výkazu |
Účet v definici výkazu chybí | ||
Účet je na více (méně) řádcích než je správně | ||||
Účet je na špatném řádku (řádcích) | ||||
Chybný Koeficient k účtu (+1 nebo -1) | ||||
Chybná Povahu účtu a příznak Rozvaha A/P v číselníku účtů | ||||
Chybná definice výkazu z hlediska struktury a součtování řádků |
Základním předpokladem pro správné výsledky ve výkazech je správné účtování. V následujícím popisu se omezíme pouze na základy formální správnosti účtování do deníku Helios Orange.
Chybné metody účtování nebo chyby v účtování, i když se mohou vyskytnout, nelze z hlediska nástrojů Helios Orange obecně zkontrolovat. Je pochopitelně možné vytvořit různé kontrolní mechanismy, přehledy a sestavy, ale ty jsou tak specifické a souvisí i s činností např. interního a externího auditu, že je nebudeme dále zmiňovat.
Doklady ve fázi pořízeno
Účetní záznamy ve fázi Pořízeno se do Skupin stavů ani Výkazů nenapočítávají. Účetní záznamy ve fázích Účtováno nebo Uzavřeno se naopak do Skupin stavů i Výkazů napočítávají. Je tedy nutno zkontrolovat, zda v chronologickém přehledu nezůstaly některé doklady ve fázi Pořízeno.
Pomocí tlačítka Nastav si zobrazte sloupec Fáze a zkontrolujte existenci účetních zápisů ve fázi Pořízeno. Pokud existují, nutno zjistit důvod, proč tyto doklady zůstaly ve fázi Pořízeno a doklady opravit.
Poznámka
Ve speciálních případech je možno doklady ve fázi Pořízeno používat. Neslouží však jako účetní záznamy ve smyslu zákona o účetnictví, ale pouze z technických důvodů jako např. vzory dokladů, které se rozkopírovávají a teprve takto zkopírované doklady jsou převáděny do fáze Účtováno nebo Uzavřeno.
Doklady v nesprávném stavu
Je zapotřebí dbát na to, aby byly doklady ve správném stavu:
Doklady se stavem Počáteční stav a Běžný stav se do výkazů napočítávají, doklady se stavem Koncový stav se do výkazů nenapočítávají.
Pokud by došlo k tomu, že doklady uzavření účetních knih nebudou v Koncovém stavu, tak se do výkazů dostanou, ačkoli tam nepatří a ve výkazech budou nulové hodnoty. Naopak, pokud se běžnému dokladu (např. faktuře) omylem nastaví Koncový stav, tak se do Výkazů nedostane, ačkoli do Výkazů patří.
Poznámka
Při běžné práci v Helios Orange k dokladům v nesprávném Stavu nemůže dojít. Při automatickém uzavření a otevření účetních knih program automaticky stav správně nastaví.
Doklady v nesprávném Stavu však mohou vzniknout, pokud bude třeba na druhu účetních dokladů špatně nastaven Stav nebo např. při importu účetních dokladů z jiných systémů.
Bilanční vyrovnanost
Obecně musí platit, že za sledované období je suma zůstatků všech rozvahových a výsledkových účtů rovna 0. To je podmíněno tím, že v chronologickém přehledu všech dokladů daného období je suma zůstatků všech rozvahových a výsledkových účtů rovna 0.
V modulu Účetnictví - Skupiny stavů - SYSTEM 002 - je třeba zkontrolovat
za příslušné období výsledek hospodaření. Časový interval ve výkazech
musí odpovídat koncovému datu ve skupinách stavů. Např. jsou-li Výkazy
např. za 1.pololetí 2006 (musí být od počátku roku), proveďte výpočet
na Skupinách stavů v období 2006 se zadaným koncovým datem 30.6.2006.)
Pro kontrolu lze použít sestavy typu Obratové předvahy. Její výběr
je ovlivněn nastavením Kumulovaných obratů v Konfiguraci modulu Účetnictví.
Konfigurace - modul Účetnictví - Kumulované obraty a Kumulované obraty v měsících
Sledované dva atributy - Kumulované obraty a Kumulované obraty v měsících - jsou označeny červeným orámováním.
Máte-li nastaveny Kumulované obraty denní, vyberte sestavu Obratová předvaha (L-D). V případě, že máte nastaveny Kumulované obraty měsíční, potom vyberte sestavu Obratová předvaha (L-M). Pokud nevíte, jak máte nastavenu konfiguraci, stačí stisknout tlačítko Nastav. Pokud je na záložce 1 - Zobrazení u příslušných kumulovaných obratů uvedeno NENAPOČÍTÁNO, nelze tyto obraty v sestavě použít. V případě zde zobrazeného nastavení je nutno použít pro zobrazení účetních výstupů sestavu Obratová předvaha (L-M). Denní kumulované obraty nejsou napočítány.
Nastav - kontrola nastavení Kumulovaných obratů v konfiguraci modulu Účetnictví
V případě, že slovo NENAPOČÍTÁNO je uvedeno jak u denních, tak u měsíčních kumulovaných obratů, znamená to, že tento údaj není zadán a je nutno ho zadat v Možnosti /Konfigurace - Správa systému - Účetnictví. Po zobrazení Obratové předvahy je nutno, aby sloupec D Zůstatek kon.stav byl v posledním šedém řádku nulový.
Denní stavy účtů
Pokud je sloupec D Zůstatek kon.stav nulový, je možno porovnat hospodářský
výsledek z účetních sestav s příslušnými Výkazy. Hospodářský výsledek
si můžete v případě nastavení Měsíčních kumulovaných obratů (viz předchozí
obrázek) zobrazit pomocí sestavy Rozvaha (L-M), nebo pomocí sestav Výsledovka
(L-M). V případě nastavení denních kumulovaných obratů zobrazit pomocí
sestavy Rozvaha (L-D), nebo pomocí sestav Výsledovka (L-D).
UPOZORNĚNÍ:
Pokud Obratová předvaha není ve sloupci D Zůstatek kon.stav nulová, je nutno najít chybu při zaúčtování. Před započetím kontrol doporučujeme pro jistotu na Skupinách stavů přes pravé tlačítko myši Aktualizaci všech stavů... a potom znovu zkontrolujte příslušné účetní sestavy ve Skupinách stavů.
Pokud ani po aktualizaci není obratová předvaha nulová, proveďte následující kontroly v Chronologickém přehledu účetního deníku:
Minimální nastavení kontrol v Chronologickém přehledu
Chyby vyrovnanosti - odhalí celkově nevyrovnaný doklad nebo bilančně nevyrovnaný doklad (z hlediska účtů výsledkových a rozvahových). Pozor, doklad může být celkově vyrovnán, ale při účtování např. rozvahového účtu (je v definici rozvahy) proti podrozvahovému účtu (není v definici žádného výkazu) dojde k bilančně nevyrovnanému dokladu a to je chyba.
Chyby časových údajů - odhalí doklad, který má v jednom dokladu na řádcích výkazu různé datumy případu (nebo období stavu). Toto může (ale nemusí) způsobit chybu i v návaznosti výsledovky na rozvahu. Na daném dokladu je pak nutno posoudit, zda rozdíly datumech případu (nebo období stavu) přesahují nebo nepřesahují dané období.
Vykazování podle Období stavu. V případě vykazování podle Období stavu je nutno zkontrolovat, zda jsou k Výkazu přiřazeny všechna Období stavu za daná období - pro běžný i minulý (i příp. předminulý) rok. Včetně Období stavu pro počáteční stav. Ve výsledovce období počátečného stavu být nemusí.
UPOZORNĚNÍ:
Problémy se mohou vyskytnout i v případě, že v účetním deníku existují doklady s Datem případu mimo vykazované období. Např. Období (rok) je od 1.1.2006 do 31.12.2006, výkazy se vykazují za stejné rozmezí od 1.1.2006 do 31.12.2006, ale v chronologickém přehledu daného roku přesto existuje doklad, který má Datum případu mimo uvedené období - např. 31.12.2005. K této situaci může dojít při importu dokladů z jiného systému a pod. Tento doklad se do výkazu za období od 1.1.2006 do 31.12.2006 nedostane. Týká se to pouze dokladů ve stavu Běžný stav, u dokladů v Počátečním stavu program Datum případu nekontroluje.
Po provedení výše uvedených kroků byste se měli dostat ke správným
účetním podkladům pro aktualizaci Výkazů.
Pokud se výsledek hospodaření zjištěný ze Skupin stavů (stejný na Rozvaze a Výsledovce - pouze s opačným znaménkem) liší od hospodářského výsledku na vypočtených Výkazech, je nutno provést opravy v definicích těchto Výkazů, viz dále.
Kontrola Výkazů
Při definici výkazů může vzniknout chyba v důsledku:
Pro kontrolu výkazů rozvaha a výkaz zisku a ztráty doporučujeme následující postup:
Vyberte Definici výkazu, podle které jste Výkaz počítali na záložce 1 - Výkaz zkontrolujte, zda Období (rok) odpovídá aktuálnímu období na vlastním Výkazu (k vybranému roku program provádí následující kontroly). Na 3.záložce - Řádky pomocí pravého tlačítka myši spusťte akci Kontrolní přehled účtů. Pomocí rychlého filtru odfiltrujte na účty rozvahové nebo výsledkové (záleží na tom, jakou definici kontrolujete - rozvahu nebo výsledovku) a ve sloupci Účty celkem zadejte 0. Tímto krokem se Vám zobrazí všechny účty, které nemáte zařazené na žádném řádku Výkazu. Tyto účty musíte zařadit na příslušné řádky Výkazu. Je praktické si zobrazit sloupec Zůstatek účtu, který zobrazí aktuální zůstatek na účtu.
Kontrolní přehled účtů
Poznámka
Poznámka k zařazení účtů do výkazu. Do výkazu (např. rozvahy a výkazu zisku a ztráty) nemusí být zařazeny účty s nulovým zůstatkem v daném období. Přesto doporučujeme zařadit účty pro jistotu všechny, protože v některém z následujících období mohou vykazovat nenulový zůstatek ! Tím předejdete pracnému hledání chyby v budoucnu. Doporučujeme přiřadit do výkazů (rozvahy a výkazu zisku a ztráty, příp. dalších) všechny (rozvahové a výsledkové) účty a při zadávání nového účtu jej okamžitě přiřadit do výkazu (-ů), ve kterých se používá.
UPOZORNĚNÍ:
Máte-li na Definici Výkazu zatrženo Automatické doplnění, musíte mít na všech řádcích Výkazu nastaveny účty, které se mají do řádku Definice Výkazu doplnit. Tyto účty se zadávají na záložce 2 - Poznámky buď přesným výčtem analytických účtů oddělených čárkami nebo pomocí zástupného znaku % (např.221%). Údaje označené prefixem --A se do řádku Výkazu nezařadí, v definici jsou uvedeny pouze jako komentář, protože se mohou vyskytovat na více řádcích výkazu a je nutno je analyticky rozčlenit. Pokud nebude mít přesně tyto účty definovány, tak se při každé aktualizaci Výkazy doplní nové účty podle těchto účtů zapsaných na záložce 2 - Poznámky.
Definice řádku - přiřazené účty a koeficienty
V uvedeném příkladu podle obrázku program při aktualizaci počítá zůstatek účtů za dané období pro řádek č. 5 pouze pro přiřazené účty 601000 a 602000 a u obou účtů použije koeficient -1.
Kontrolu správnosti přiřazení koeficientů u účtů lze zjistit pro rozvahu a výkaz zisku a ztráty i v Definici výkazu v přehledu na záložce 3 - Řádky ve sloupci Nesoulad koeficientů:
Nesoulad koeficientů
V uvedeném případě podle obrázku je na řádku 5 - Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb - přiřazen minimálně jeden účet, který má koeficient +1, ačkoli je na řádku předepsán koeficient -1, protože se jedná o výnosy. Nutno opravit koeficient u účtu na -1.
Kontrolní přehled účtů
V příkladu na obrázku je účet 429000 Neuhrazená ztráta z minulých let - má v číselníku účtů daného roku chybně nastaven atribut Rozvaha A/P na Aktivní, zatímco v rozvaze je uveden správně v části pasiv. Nutno opravit v Číselníku účtů na Pasivní.
UPOZORNĚNÍ:
Účty oprávek a opravných položek musí být zadány v Číselníku účtů s atributem Rozvaha A/P Aktivní, protože se ve rozvaze vyskytují v části aktiv. V Definici výkazu musí být účty zadány na záložce 4 - Korekce.
Po provedení výše uvedených oprav zaktualizujte Výkazy přes pravé tlačítko myši nebo stiskem <Ctrl><S> a zobrazením hodnot zjistěte, zda je výsledek hospodaření na obou výkazech správný.
UPOZORNĚNÍ:
V případě, že se liší hospodářský výsledek na rozvaze právě o výši hospodářského výsledku minulého období, není hospodářský výsledek minulého období převeden na účty 428 nebo 429 a současně nemáte účet 431 zařazen do řádku Výkazu.
Doporučujeme do těchto definic zásadně nezasahovat.
Zvláštnosti v rozvaze jsou popsány v příkladu definice rozvahy.
Pokud je přesto zapotřebí např. z hlediska významnosti do výkazu řádek (řádky) přidat, je zapotřebí zajistit i jeho součtování do příslušného součtového řádku. Je nutno dát pozor i na to, zda se řádek přičítá (koeficient +1) nebo odečítá (koeficient -1) a podle toho správně nastavit koeficient na definici součtového řádku v přehledu na záložce 5 - Sumace, sloupec Koeficient. Obdobně při vyjmutí nebo agregaci řádku (řádků) je nutno napřed zrušit součtování z příslušného součtového řádku. Vždy doporučujeme postupovat s náležitou opatrností.